توسعه وردپرس چیست ؟

منتشر شده در ۱۳۹۷/۰۳/۰۴ در دستۀ وردپرس حرفه ای بدون دیدگاه
Rate this post

توسعه به معنای گسترش خود یا امکانات یک چیزی است. وقتی از توسعه یک برنامه رایانه ای صحبت می‌کنیم، منظورمان افزایش امکانات آن هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی است. وردپرس به عنوان یک نرم افزار که روی فضای میزبانی نصب می شود و با زبان برنامه نویسی PHP نگارش شده است هم قابلیت توسعه دارد. وقتی از توسعه وردپرس حرف می زنیم یاد دو جنبه از جنبه های وردپرس می افتیم. یکی افزونه های وردپرس و دیگری پوسته وردپرس. پس به عنوان نتیجه این قسمت از مقاله مان، اگر پوسته ای را بنویسیم یا آن را ویرایش کنید و یا افزونه ای را بنویسیم و یا ویرایش کنیم، در اصل کار توسعه وردپرس را انجام دادیم.

توسعه وردپرس چیست

توسعه وردپرس چیست ؟

توسعه هسته وردپرس

وردپرس دارای یک هسته است که همان نرم افزار اصلی آن است که هنگام راه اندازی سایت وردپرس باید فایل های آن را روی هاست بریزیم و اجرای شان کنیم. توسعه دهنگان اصلی وردپرس که در راس آنها مدیر آن جناب آقای مت مولنوگ (Matt Mullenweg) قرار گرفته است، کار توسعه هستۀ وردپرس را به عهده گرفتند. به همین دلیل است که هر از چند یک بار نسخه جدیدی از وردپرس به همراه امکانات بیشتر و بهبودهای بهتر روانۀ بازار مصرف کاربران وردپرس می شود.

کار روی توسعۀ هستۀ وردپرس مختص این گروه است و کسانی که قصد توسعه وردپرس به این معنا را دارند که بتوانند به امکانات هسته وردپرس اضافه کنند، باید خود را وارد این گروه کنند و ایرادات آن را برطرف نمایند و امکاناتش را بهبود بخشند. اما کسانی که قصد راه اندازی سایت یا حتی کسب درآمد از وردپرس را دارند، معمولاً حق دست بردن در کدهای هسته برای توسعه وردپرس را ندارند. این نه به این دلیل است که قادر به انجام این کار نباشند. بلکه به این سبب است که با تغییر در هسته وردپرس به معنیِ توسعۀ آن، با به روز شدن های بعدی، تغییرات از بین می روند و حتی در مواقعی ممکن است سایت با مشکل امنیتی مواجه گردد. پس برای این منظور باید روی توسعه افزونه وردپرس کار کرد.

توسعه قالب وردپرس

قالب وردپرس به عنوان یک جنبه از جنبه های جذاب وردپرس برای ساخت ظاهر سایت طرفداران خاص خود را دارد. کسانی که قصد توسعه روی این جنبه را دارند، باید سعی کنند با کسب دانش تبدیل به یک طراح پوسته حرفه ای وردپرس شوند. برای این منظور برنامه نویسی و گرافیک لازمه این امر است. وردپرس شامل توابعی از پیش نوشته شده است که کمک آنها می توان از عناصر مورد نیاز خود در پوسته ای که ایجاد می کنیم بهره ببریم. لازم به ذکر است که این معنی از توسعه وردپرس در حال حاضر بسیار درآمدزا است و به همین منظور دوره های آموزشی زیادی به همراه هزینه های بالا برای یادگیری توسعه قالب وردپرس در سطح اینترنت وجود دارد. با بررسی آنها می توانید از هزینه آموزش وردپرس مطلع شوید.

توسعه افزونه وردپرس

کسانی که می خواهند در هسته وردپرس دست ببرند و آن را توسعه دهند، باید رو به سوی توسعه افزونه وردپرس بیاورند. با نوشتن یک افزونه و نصب آن روی وردپرس، با به روز شدن های بعدی وردپرس، تغییرات از بین نمی رود. بلکه می توان حتی افزونۀ نوشته شده را به اشتراک گذاشت و روی دیگر سایت های وردپرسی هم آن را نصب کرد. توسعه افزونه وردپرس هم از مباحث جذاب وردپرس است که امکاناتی که در هستۀ وردپرس وجود ندارند را می توان با افزونه به سایت اضافه نمود.

مخازن وردپرس

مخازن نرم افزاری وردپرس شامل افزونه ها و قالب های وردپرس است که به نشانی wordpress.org برای همه به رایگان قابل دسترس است. خیلی از توسعه دهندگان وردپرس افزونه ها و قالب هایی که می نویسند را در این مخزن با دیگر کاربران وردپرس به اشتراک می گذارند و همین امر سبب شده با وردپرس به صورت رایگان کارهایی را بتوان انجام داد که با دیگر CMS ها نمی توان انجام داد.