Permission فایل ها را به درستی تنظیم کنید

منتشر شده در ۱۳۹۷/۰۳/۰۷ در دستۀ امنیت وردپرس بدون دیدگاه
Rate this post

شیوه های امنیتی بسیاری در لینوکس وجود دارد که باعث جلوگیری از دسترسی های غیر مجاز به سیستم می شود. یکی از آنها جواز دسترسی یا Permission پرونده ها و پوشه ها است. جواز دسترسی یک پوشه یا فایل را علاوه بر اینکه به صورت یک عبارت ۹ حرفی مشخص می کنند، با یک عدد ۳ رقمی می توان آن را مشخصه کرد. یعنی هم عددی و هم حروفی می توان آن را تعیین کرد. برای سه دسته افراد می توان سطح دسترسی تعیین کرد که در تصویر زیر این سه دسته کاملاً مشخص است. دسته اول خود شخص صاحب فایل و پوشه است. دسته دوم گروه و دسته سوم عموم کاربران سیستم و شبکه هستند. در نهایت هر کدام از دسته ها امکان خواندن، نوشتن و یا اجرا کردن را میتوانند داشته باشند. این تعریفی هر چند کوتاه از Permission در لینوکس بود.

Permission فایل ها را به درستی تنظیم کنید

Permission فایل ها را به درستی تنظیم کنید

حالا تمامی فایل ها و پوشه های موجود در مسیر نصب وردپرس که متعلق به وردپرس هم هستند می توانند جواز دسترسی داشته باشند. این Permission ها باید کاملاً صحیح و درست تنظیم شوند. در غیر این صورت ممکن است از نظر امنیتی سایت با مشکل مواجه شود. البته در همان ابتدایی که وردپرس را نصب می کنید، این جواز دسترسی ها به درستی تنظیم شده و نیازی به انجام کار خاصی نیست. ولی اگر بررسی بیشتری انجام گیرد ضرر ندارد.

به طور کلی پوشه ها باید دسترسی ۷۵۵ و فایل ها دسترسی ۶۴۴ داشته باشند. این جواز دسترسی مناسب و استاندارد فایل ها و پوشه های وردپرس است که روی فضای میزبانی شماست. برای تنظیم و بررسی جواز دسترسی هم باید از طریق File Manager یا همان ابزار مدیریت فایل کنترل پنل هاست خود وارد شده و به مسیری بروید که می خواهید جواز دسترسی محتویات موجود در آن را بررسی کنید. معمولاً ستون آخر جواز دسترسی یا همان Permission را به صورت یک عدد ۳ رقمی نشان می دهد. قادرید آنها را ویرایش کنید.

جواز دسترسی ۷۷۷ بالاترین سطح دسترسی است که همه می توانند هر طور که دوست داشته باشند به آن مسیر دسترسی یابند و از نظر امنیتی هم بسیار خطرناک است. پس Permission هیچ پوشه و یا فایل را عدد ۷۷۷ تنظیم نفرمایید. مواقعی هم اگر خواستید این کار را انجام دهید، بعد از اتمام کارتان حتماً جواز دسترسی را به حالت استاندارد خود برگردانید.