آشنایی با وردپرس چند سایته یا شبکه

منتشر شده در ۱۳۹۷/۰۳/۰۳ در دستۀ وردپرس شبکه بدون دیدگاه
Rate this post

آیا تا به حال به فکرتان رسیده که خواسته باشید روی یک وردپرس چندین سایت را بالا بیاورید؟ این کار با نصب یک وردپرس و سپس اتصال چندین دامنۀ مختلف به آن شدنی است که روی هر دامنه یک سایت کاملاً جداگانه ساخته می شود. این امکان وردپرس به قدری جالب و جذاب است که حتی بتوان با آن یک سیستم وبلاگ دهی راه اندازی کرد. اگر با سایت wordpress.com آشنا باشید، حتماً می دانید که این سایت یک سیستم وبلاگ دهی است. البته به قدری کامل و جامع است که بهتر است به آن بگوییم سیستم سایت دهی! حالا اگر کسی خواسته باشد چنین سایتی راه اندازی کند، می تواند با همین اسکریپت وردپرسی که تا الان خیلی راجع به آن صحبت کردیم، این کار را انجام دهد.

آشنایی با وردپرس چند سایته یا شبکه

آشنایی با وردپرس چند سایته یا شبکه

وقتی می خواهیم چندین سایت را تنها با نصب یک وردپرس بسازیم، باید وردپرس را شبکه کنیم. به یک چنین وردپرسی وردپرس چند سایته یا حتی وردپرس چند کاربره هم می گویند که به ترتیب معادل انگلیسی آنها WPMS یا WPMU می شود. معانی تمامی این اصطلاحاتی که تا اینجا خدمت شما عرض کردیم یکی است و هیچ تفاوتی با هم ندارند.

در گذشته پروژۀ وردپرس شبکه جدای از وردپرس تک سایته بود. اما الان وردپرس چند سایته را می توان با همین اسکریپتی که برای نصب وردپرس از آن استفاده می کنید هم می توان راه اندازی کرد. یعنی وردپرس تک سایت و چند سایته در اصل یکی شده اند. زمانی که وردپرس را نصب می کنید، با اعمال تغییرات اندکی در فایل پیکربندی ان، می توانید وردپرس را شبکه کنید. بعد از آن شما به عنوان مدیر کل سیستم، کنترل کاملی روی تمام سایت ها و کاربران شبکه تان خواهید داشت. می توانید افزونه هایی را نصب و برای کاربران خود فعال یا غیر فعال کنید. یا همین کار را با پوسته ها انجام دهید.

برای همگانی کردن ثبت نام، می توانید از قسمت تنظیمات کاری کنید که همه بتوانند از طریق صفحه ثبت نام، عضو شبکه شده و یک سایت تحویل بگیرند. اما اگر می خواهید تنها خودتان سایت های تان را روی شبکه داشته باشید، باید عضویت دیگران را غیرفعال کنید. در این حالت دیگران قادر به ثبت نام درون سیستم نیستند و تنها خودتان می توانید سایت هایتان را داشته باشید. حالا این سایت ها می توانند زیر دامنه ای از دامنۀ اصلی شبکه باشند. مثل sub.domain.com یا اینکه کاملاً دامنه جداگانه ای داشته باشند مثل domain.com. در هر صورت امکانش هست. البته برای اجرایی کردن حالت دوم، حتماً باید دامنه را روی هاست پارک یا Alias کنید. بعد از بخش تنظیمات همان سایت، نشانی دامنه را برای آدرس اصلی سایت تعیین نمایید.

به همین سادگی شما وردپرس شبکه را می توانید اجرا کنید و به جای اینکه برای تک تک سایت هایتان هر بار وردپرس را نصب نمایید، از روی شبکه تمامی آنها را مدیریت نمایید و در منابع نرم افزار و سخت افزاری، همچنین زمان خود صرفه جویی کنید. در دیگر آموزش های سایت به نحوۀ شبکه کردن وردپرس پرداختیم.